Дитина і комп'ютер

/Files/images/detia-827.gif

Сучасні діти дуже багато спілкуються з телебаченням, відео і комп'ютером. Якщо попереднє покоління було поколінням книг, то сучасне отримує інформацію через відео ряд.

Часто доводитися чути такі питання: А чи не небезпечний комп'ютер моєму дитяті? Скільки часу можна проводити за ним? Чи не заважає він нормальному розвитку дітей?

Спробуємо розібратися, що ж таке комп'ютерні програми для дітей, в чому їх користь, а в чому їх недоліки.

У роботах Л.А. Венгера, присвячених розвитку і навчанню дітей дошкільного віку можна знайти наукове обґрунтування і підтвердження того, як комп'ютер може допомогти інтелектуальному зростанню дитини.

На екрані дисплея оживають будь-які фантазії дитини, герої книг і казок. Але також оживають і предмети навколишнього світу, цифри і букви. Потрапляючи в комп'ютерну гру, вони створюють особливий світ, схожий на реальний, але й такий, що відрізняється від нього. Комп'ютерні ігри складені так, щоб дитя могло уявити собі не одиничне поняття або конкретну ситуацію, але отримало узагальнене уявлення про всі схожі ситуації або предмети. Таким чином, у дітей розвиваються такі важливі операції мислення як узагальнення і класифікація, які при стандартному навчанні починають формуватися з 6-7 років.

/Files/images/detia-269 (1).gif

Одна з важливих функцій комп'ютерних ігор - навчальна. Поговоримо про це докладніше і поглянемо, що ж нового може дати комп'ютер у порівнянні з живим вчителем. У цих іграх дитина починає дуже рано розуміти, що предмети на екрані - це не реальні речі, але лише знаки цих реальних речей. У різних іграх ці знаки або символи реальних предметів ускладнюються, стають все більш і більш узагальненими і все менш схожими на навколишні реальні предмети. Таким чином, у дітей дуже рано починає розвиватися так звана знакова функція свідомості, тобто розуміння того, що є декілька рівнів реальності навколишнього світу, - це і реальні предмети, і картинки, схеми, це слова і рівняння і, нарешті, це наші думки, які є найбільш складним, ідеальним рівнем дійсності.

Комп'ютерні ігри дають можливість полегшити процес переходу психічної дії із зовнішнього плану у внутрішній, так що найпростіші дії у внутрішньому плані стають доступні вже для дітей 4-5 років.

Проте диво, здійснюване комп'ютером, на цьому не закінчується. Не лише психологи але і батьки, і вихователі, що займаються з дітьми на комп'ютері, відмітили, що в процесі цих занять покращуються пам'ять і увага дітей. І це закономірно, оскільки відповідає законам психічного розвитку дітей

Комп'ютерні ігри мають велике значення не лише для розвитку інтелекту дітей, але і для розвитку їх моторики, точніше для формування моторної координації і координації спільної діяльності зорового і моторного аналізаторів .

Багато батьків дошкільників скаржаться на незграбність своїх дітей, на те, що вони насилу повторюють складні фізкультурні вправи. Деякі діти навіть до шести років погано сприймають такі поняття, як право і ліво. Такі недоліки не свідчать про розумову відсталість або затримку розвитку, але і сподіватися, що вони пройдуть самі собою теж не слідує.

Чому ж саме комп'ютер легко і швидко може допомогти в подоланні такого складного дефекту, для якого навіть дослідним психологам інколи потрібно декілька місяців. У будь-яких іграх, від найпростіших до складних, дітям необхідно вчитися натискувати пальцями на певні клавіші, що розвиває дрібну мускулатуру руки, моторику дітей. Дії рук потрібно поєднувати з видимою дією на екрані. Так, абсолютно природно, без додаткових спеціальних занять, розвивається необхідна зорово-моторна координація.

Майже всі батьки знають як важко буває усадити малюка за заняття. На комп'ютері дитина займається із задоволенням, і ніколи не заперечуватиме проти пропозиції позайматися на комп'ютері. Це пов'язано з тим, що комп'ютер сам по собі привабливий для дітей як будь-яка нова іграшка. Тому ігри на комп'ютері і не сприймаються дітьми як заняття. А яке ж дитя не любить грати?

Таким чином, той інтерес, який викликають заняття на комп'ютері і лежить в основі формування таких важливих структур, як пізнавальна мотивація, довільна пам'ять і увага. Розвиток цих якостей особливо важливий для шестирічних дітей, оскільки саме вони багато в чому і забезпечують психологічну готовність дитини до школи.

І так комп'ютер розвиває безліч інтелектуальних навиків. Але є одне "але". Не можна забувати про золоту середину, про норму. Всякі ліки можуть стати отрутою, якщо прийняти їх в не розумних дозах. Потрібно зрозуміти, що комп'ютер - це не чарівна паличка, яка за одну годину гри зробить дитину відразу розумною і розвиненою. Як і будь-які заняття, комп'ютерні ігри вимагають часу, правильного використання, терпіння і турботи з боку дорослих. Існують певні обмеження за часом. Так дітям 3-4 років не рекомендується сидіти перед екраном більше 20 хвилин, а дітям 6-7 років можна збільшити час щоденної гри до півгодини.

На жаль, зараз нерідко зустрічаються діти, які перейшли грань розумного в спілкуванні з комп'ютером. Надмірне спілкування з комп'ютером може не лише призвести до погіршення зору дитини, але і негативно позначитися на його психічному здоров'ї. При всій перевазі комп'ютерних ігор вони все ж створюють ілюзію спілкування і не призводять до формування навиків справжнього спілкування. Особливо це небезпечно для соромливих дітей. Реальне спілкування доставляє їм психоемоційну напругу, ставить їх в ситуацію дістресу, і тоді на зміну йому приходить псевдоспілкування. Комп'ютер дає можливість перенестися в інший світ, який можна побачити, з яким можна пограти. В той самий час дитина все більше відкидає реальний світ, де йому загрожують негативні оцінки і необхідність щось міняти в собі. Такий відхід в штучну реальність може сформувати у дитини подібність психологічної залежності від комп'ютера.

І всеж комп'ютер - це наше майбутнє. Робота на ньому навчає дітей новому способу, простішому і швидшому, здобуття і обробки інформації. А уміння отримати необхідний для роботи матеріал і швидко його обробити прискорює і оптимізує процес мислення, допомагає не лише взнати більше, але й краще, точніше вирішувати нові завдання. З іншого боку - не можна сподіватися лише на комп'ютер. У розвитку навиків реального спілкування комп'ютерні навики можуть грати лише допоміжну роль.

Пора визнати сувору правду життя - "спілкування" наших дітей з комп'ютерами вже неминуче - і постаратися із самого початку все ж таки керувати цим процесом.

Так, сидіння за комп'ютером не йде на користь ні поставі, ні зору. Але і цю проблему треба визнати такою, що існує і спробувати вирішити, а не просто максимально обмежити дитині машинний час

А для запобігання проблемам із зором дуже корисно навчити дитину простій гімнастиці для очей - почерговому зосередженню погляду то на близькій крапці, то на далекій; поперемінним поглядам вліво-вправо без повороту голови. Звичайно без консультації фахівця, точно відстежити стан зору дитини складно, але найпростіші заходи безпеки не зашкодять.

Кiлькiсть переглядiв: 447

Коментарi

  • Robertdum

    2015-07-31 02:46:51

    Хозяева персонального авто понимают, на сколько важно иногда оперативно узнать владельца авто по номерному знаку. Ситуации могут быть совсем различными: можете стать свидетелем очень страшного ДТП; вашему персональному авто причинит вред другой автомобиль, который скроется с места ДТП. В случае если виновный скроется без составления протокола, вы легко сможете привлечь его к ответственности. Существует несколько способов определить номер машины. Можно определить полную информацию о владельце автомобиля по номеру транспортного средства...