Організація пошуково-дослідницької діяльності в Оріхівському ЗДО
Дошкільники охоче беруть участь у пошуково — дослідницькій діяльності. Прагнення до нових вражень, допитливість, постійне бажання експериментувати, самостійно шукати істину поширюється на всі сфери життєдіяльності дитини. Чи можливо так організувати навчання в умовах дошкільного закладу, щоб воно відповідало всім дитячим потребам? Так. якщо це навчання буде «проблемним» включати елементи самостійної дослідницької праці, будуватиметься як самостійний творчий пошук, тож буде вже не репродуктивною, а творчою діяльністю.
Особливе значення для розвитку особистості дошкільника має усвідомлення взаємозв'язку між природою і людиною та різноманітних зв'язків у природі. Оволодіння засобами практичної взаємодії з довкіллям забезпечує становлення світогляду дитини, її особистісне зростання. Пошуково дослідницька діяльність відіграє щодо цього істотну роль, оскільки дає дітям можливість спілкуватися з однолітками, з дорослими, здійснювати з об'єктами різноманітні перетворення, виявляти їхні приховані істотні зв'язки з явищами природи, з життєдіяльністю людини, вчити аналізувати й самостійно робити висновки.
Різні форми пошуково дослідницької діяльності спонукають дитину до творчості, самостійного пошуку причинно наслідкових зв'язків, засобів дій, що стимулює дитячу активність, створює умови для особистісного зростання й психічного розвитку.
Організація пошуково - дослідницької діяльності.
Завдання:
- Формувати в дітей конкретні уявлення про об'єкти та явища живої й неживої природи, про людину як живу істоту, що існує серед живої й неживої природи, предметний рукотворний світ.
- Розвивати різні аналізатори та сприяти засвоєнню сенсорних еталонів.
- Учити проводити елементарні досліди й експерименти.
- Активізувати мовленнєве спілкування.
- Учити користуватися в мовленні складними та поширеними реченнями.
- Виховувати допитливість, інтерес до довкілля.
Шляхи реалізації поставлених завдань:
- Постійне спілкування з довкіллям (природним і соціальним).
- Спостереження за об'єктами та явищами природи за діями і працею людей.
- Проведення спеціальних ігор - занять з елементами пошуково – дослідницької діяльності.
- Проведення різних видів ігор, загадування загадок.
- Проведення елементарних дослідів і експериментів та створення умов для цього.
- Обговорення результатів дослідів та експериментів.
Тематичний розподіл змісту роботи НЕЖИВА ПРИРОДА
Вода
Мета: ознайомити дітей з властивостями води: прозора; не має запаху; ллється; тече; в ній розчиняються деякі речовини; має вагу; на холоді замерзає; в твердому стані (лід) набирає форму ємкості, в якій міститься.
Методи і прийоми: спостереження, досліди, ігри з водою, перетворювальна діяльність (виготовлення кольорових крижинок, розчинення цукру, солі тощо).
Повітря
Мета: показати дітям, що повітря «живе» скрізь (у поліетиленовому пакеті, в людині, в повітряній кульці тощо); навчити знаходити повітря в деяких об'єктах.
Методи і нрийоми: спостереження, ігри - загадки, досліди, ігри з повітряними кульками, соломинками, бесіди, експерименти (чи потрібне людині повітря?), перетворювальна діяльність (надимання мильних бульбашок).
Світло
Мета: ознайомити дітей зі значенням світла, з джерелами світла сонце, ліхтарик, свічка, лампа); показати, що світло не проходить крізь непрозорі предмети.
Методи і прийоми: спостереження, гра «День і ніч», ігри - загадки, ігри - описи, досліди, експерименти, бесіди.
Колір
Мета: ознайомити дітей з можливістю отримання кольорів змішуванням двох фарб (Червоний, жовтий дає оранжевий; синій і червоний - фіолетовий; синій і жовтий -зелений).
Методи і прийоми: ігри з фарбами; експерименти; піктограми із зображенням кольорових плям; казка про фарби і чарівний пензлик; перетворювальна діяльність (малювання квітів, метеликів на галявині в техніці кляксографії.
Вага
Мета: Показати дітям, що предмети бувають важкі й легкі; навчити визначати вагу предметів і групувати їх за вагою.
Методи і прийоми: спостереження, бесіди, ігрові ситуації (подарунки для Крокодила Гени і Чебурашки); ігри з різним природнім матеріалом (пісок, каміння, листя, солома, пух, тощо.); досліди; експерименти; змагання (хто сильніший?);перетворювальна діяльність (зроби пісок важким - намочити).
Звук
Мета: навчити дітей знаходити предмет за звучанням, визначити походження звуку, розрізняти музичні та шумові звуки.
Методи і прийоми: спостереження; дидактичні ігри; ігри з музичними інструментами; ігрові ситуації; досліди; експерименти; ігри з предметами; перетворювальна діяльність(виготовлення озвучених коробочок).
Тепло
Мета: навчити дітей визначати температурні властивості речовин та предметів.
Методи і прийоми: спостереження; за гартувальні заходи; досліди; експерименти; бесіди; дидактичні ігри з лялькою; ігри - описи ; ігри з предметами.
Жива природа
Рослини і тварини - живі організми
Мета: дати дітям поняття про живі організми, чим вони відрізняються від неживих (рухаються, ростуть, розмножуються, живляться, дихають...)
Методи і прийоми: ігри-загадки; спостереження; дидактичні ігри; бесіди; ігри драматизації, сюжетно - рольові і рухливі ігри; розгляд ілюстрації, картин тощо.
Кiлькiсть переглядiв: 3037